Κύριε
Κακαβά θα θέλατε να μας μιλήσετε για τους στόχους της Ένωση Σεναριογράφων
Ελλάδας;
Η ιστορία της Ένωσης Σεναριογράφων
Ελλάδος άρχισε να γράφεται χάρις στα αξιόλογα, καταξιωμένα μέλη της που τη
συνέστησαν το 1989 και εκείνους που εξακολουθούν, σήμερα, παρά τις αντίξοες
συνθήκες να αγωνίζονται να εξελίξουν μια Ένωση που κληρονόμησαν με μια βασική
ηθική υποχρέωση έναντι των συναδέλφων των συνεργατών του χώρου του πολιτισμού,
αλλά κυρίως του κοινού και φίλων ανά την Επικράτεια, την Κύπρο και αλλαχού, να
την κληροδοτήσουν στις επερχόμενες γενεές, αυτάρκη και εύρωστη και κυρίως
πολυπληθέστερη.
Εξ ου μια συνεχής προσπάθεια
διεύρυνσης και βελτίωσης με πολλές δράσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις, μια
Ένωση που πέρα από την αγάπη της για κάθε λογής σενάριο και συγγραφικό έργο και
για όλους ανεξαιρέτως τους σεναριογράφους, επαγγελματίες και ερασιτέχνες,
επιδιώκει να καταστεί ένας πόλος έλξης όλων εκείνων των ανθρώπων που νιώθουν
την ανάγκη να εκφράσουν τα αισθήματά τους καταθέτοντας το προσωπικό, μοναδικό,
δημιουργικό αποτύπωμά τους προς κρίση σε ένα κοινό που μεταλλάσσεται συνεχώς
γυρεύοντας, στην τέχνη, να εύρει απαντήσεις και λύσεις στα αδιέξοδα του.
Για αυτό η Ένωση
προτείνει μια πληθώρα πολιτιστικών δράσεων προς όφελος
όσο το δυνατόν ευρύτερου φιλότεχνου κοινού.
Τι
σας οδήγησε στη δημιουργία της Λέσχης Φίλων;
Η Λέσχη Φίλων της Ένωσης
Σεναριογράφων Ελλάδος συνεστήθη προκειμένου να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις
πολλών δημιουργών που καίτοι δεν πληρούν τις επαγγελματικές προϋποθέσεις ώστε
να γίνουν δεκτοί ως μέλη της Ένωσης, επιθυμούν να συμπράξουν στην πολιτιστική
προσπάθεια της Ε.Σ.Ε.. Μέλος της Λέσχης μπορεί να γίνει όποιος το επιθυμεί, και
δη επί μια διετία άνευ συνδρομής, καθώς πρόκειται για μια πολιτιστική λέσχη που
στόχο έχει τη σύσταση πολιτιστικών πυρήνων ανά την Επικράτεια και τη διάδοση
ποικίλων ειδών τέχνης όχι μόνον στην Ελλάδα αλλά και στους απανταχού Έλληνες.
Πρόκειται
για μια Λέσχη ανθρώπων που έχουν αδυναμία στο σενάριο αλλά και σε άλλες μορφές
τέχνης και οι οποίοι διαθέτουν τα προσόντα, τα χαρίσματα και τη βούληση να
συμβάλουν στην εκπλήρωση του σκοπού της Ένωσης ήτοι τη σύσταση και διατήρηση
ενός ενεργού δικτύου πολιτισμού ανά την Ελλάδα.
Σκοπός
της δε η εμφύσηση πίστης στους ανθρώπους για τις Τέχνες,
η αναπτέρωση του ηθικού τους με τη βοήθεια της Τέχνης, και η δημιουργία
ευκαιριών που θα επιτρέψουν σε πολύ
κόσμο να εκφράσουν αυτό που αισθάνονται η σκέπτονται δια της δημιουργικής
διεξόδου της Τέχνης.
Ποιοι
διαγωνισμοί της Ε.Σ.Ε είναι ενεργοί αυτή τη στιγμή;
Προκηρύχθηκαν ήδη ο 10ος
διαγωνισμός σεναρίου μικρού και μεγάλου μήκους, θεατρικού έργου και 30 σελίδων
σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και στίχου σε συνεργασία με τον
συνθέτη Γιώργο Αλτή και τον εκδότη του περιοδικού Μετρονόμος Θανάση Συλιβό.
Και συνεχίζονται οι εγγραφές
συμμετοχής στο 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πρωτότυπου Μονολόγου επί
σκηνής (δηλαδή ερμηνείας) που λήγει στις 30 Μαρτίου
Θα
θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για την Πνευματική Κατοχύρωση μέσω Ε.Σ.Ε;
Η υπηρεσία κατοχύρωσης των έργων
της διάνοιας της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος θα αποτολμήσω να πω ότι έχει
προσφέρει λύση σε πολύ κόσμο που επιθυμεί και καλώς πράττει να κατοχυρώνει το
πνευματικό του έργο προτού το παραδώσει σε άγνωστα χέρια. Το κόστος κατοχύρωσης
της Ε.Σ.Ε. είναι ιδιαιτέρως χαμηλό ιδίως εάν λάβει κάποιος υπόψιν του ότι στην
απευκταία περίπτωση που το σενάριο κλαπεί η Ε.Σ.Ε. προσφέρει γνωμοδότηση υπέρ
του πνευματικού δημιουργού, μπορεί δε να αποστείλει μάρτυρα, υπέρ του, στο
δικαστήριο. Εξετάζουμε μάλιστα τη δυνατότητα παροχής γνωμοδότησης και στους
συγγραφείς θεατρικών έργων που επιλέγουν για την κατοχύρωση των έργων τους την
Ε.Σ.Ε..
Υπάρχουν
κάποιες προγραμματισμένες εκδηλώσεις της Ένωσης για το άμεσο μέλλον;
Αρκετές.
Μέχρι τις 13 Μαρτίου θα διεξάγεται από κορυφαίους σεναριογράφους όπως ο Βασίλης
Σπηλιόπουλος (Σασμός), ο Κώστας Καπώνης (Η γη της ελιάς) η Ρένα Ρίγγα (Έρωτας
φυγάς) ο Στάθης Βαλούκος (Η θυσία) η Αλεξάνδρα Μπελεγράτη (Αστέρια στην άμμο) ο
Αλέξανδρος Κακαβάς (Ο κόκκινος κύκλος) κ.ά. το άκρως επιτυχημένο
σεμινάριο/εργαστήριο συγγραφής πρωτότυπου σεναρίου μικρού μήκους σε συνεργασία
με το New York College
Από τις 6 έως τις 12 Μαρτίου με την απόλυτη υποστήριξη του θεάτρου Παραμυθίας, του μέλους μας Αλμπέρτας Τσοπανάκη, θα λάβει χώρα το Πανόραμα Σύγχρονου Ελληνικού Θεατρικού Έργου όπου θα δοθούν οι εξής παραστάσεις: τεσσάρων εκ των πέντε βραβευμένων μονολόγων του 2021, «Ουρανία» της Δήμητρας Νικολαίδου με τη Δέσποινα Καρδογέρου, «Φοβίες» της Μαρίας Tσικριτσάκη σε ερμηνεία της ιδίας, «Γυμνός χωρίς κινητό» του Κωνσταντίνου Μυλωνά με τον Γιώργο Παυλόπουλο και «Ιφιγένειας έξοδος» της Βασιλικής Βασιλειάδη με ερμηνεία της ιδίας, των βραβευμένων θεατρικών του 2022 «Αντί Στεφάνου» της Βεροιώτισας Πηνελόπης Φιρτινίδου σε σκηνοθεσία Νίκου Σκουλά, μέλους της Ε.Σ.Ε. και ερμηνείες του ιδίου, της Άννυς Λούλου, της Ειρήνης Μακαρώνα, μελών της Λέσχης Φίλων της Ε.Σ.Ε., του Γιάννη Παπαχαραλάμπους και του Γεράσιμου Ελ Σερίφ και «Μυρτιά» της Σουάιλα Τζαγνούν-Κωτάκη με τη Μαρία Δρακοπούλου στον πρωταγωνιστικό ρόλο σε σκηνοθεσία της ιδίας και του Αλεξάνδρου Κακαβά, το «Φράνσις» της Αλμπέρτας Τσοπανάκη, σε σκηνοθεσία της, με την ίδια στον ομώνυμο ρόλο και τους Άννυ Λούλου, μέλος της Λέσχης Φίλων της Ε.Σ.Ε., Θεοδόση Πελεγρίνη, Θησέα Χριστοφόρου και Χρήστο Βεργή, τον μονόλογο «Θεόφιλος» του μέλους της Ε.Σ.Ε. Θανάση Σκρουμπέλου, σε σκηνοθεσία Νίκου Βερλέκη με τον Θοδωρή Προκοπίου στον ομώνυμο ρόλο, «Από το Δρόμο στο Σαλόνι» της Τέσσας Δουλκέρη, μέλους της Λέσχης Φίλων της Ε.Σ.Ε. σε σκηνοθεσία δική της και τους Αυγούστα Μπελόκα, Χρήστο Βεργή, Ανέστη Ισχνόπουλο, Άρη Κατράνη, «Ισμήνη» του Γιάννη Ρίτσου και «Αντιγόνη» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Χρήστου Πουσίνη με την Σοφία Σαββίδου, αμφότεροι μέλη της Λέσχης Φίλων της Ε.Σ.Ε., το «Ο Ύμνος της Αγάπης του Απόστολου Παύλου» του Χρήστου Πουσίνη σε σκηνοθεσία του ιδίου με τους Μανώλη Μαυρίδη, Θησέα Χριστοφόρου, Σοφία Σαββίδου και «Ο Βασιλιάς Βαγγέλης ΙΙ o Λεβεντόκαρδος» του Ηλία Γραμματικογιάννη σε σκηνοθεσία Γιώργου Τριανταφύλλου με τους Αριάδνη Αναστασοπούλου, Μιχάλη Κατσούδα, Λευτέρη Πασπαράκη, Βαγγέλη Σαλβάνο
Συνεχίζεται η διαδικασία επιλογής του 2ου Πανελληνίου Διαγωνισμού Πρωτότυπων Μονολόγων επί Σκηνής που θα ολοκληρωθεί σε τρεις φάσεις από το τέλος Απριλίου έως τον τελικό που θα διεξαχθεί στις 11 Ιουνίου.
Τέλος καθ’ όλο αυτό το διάστημα πάντα υπό την επίβλεψη του
μετέχοντος μουσικοσυνθέτη Γιώργο Αλτή και με τους συνθέτες Φώτη Αποστολάρα,
Πέννυ Μπινιάρη, Φλωρεντία Ρήγα και Σπύρο Πανταζή θα συνεχισθεί η μελοποίηση των
βραβευμένων στίχων του 3ου Πανελληνίου
Διαγωνισμού της Ε.Σ.Ε.
Θέλετε
να μας πείτε λίγα λόγια για τη νέα σας εκπομπή;
Σε
ποια ηλικία γεννήθηκε μέσα σας η επιθυμία να ακολουθήσετε το δρόμο της τέχνης;
Ίνα είμαι ειλικρινής ουδέποτε ένιωσα έντονα αυτήν την
επιθυμία η ορθότερα έπαψα να επιθυμώ να ακολουθήσω το δρόμο αυτό όταν άρχισα να
γνωρίζω καλλίτερα τους συνοδοιπόρους μου του οπτικοακουστικού, ιδίως εκείνους
που σταδιοδρόμησαν και κατέστησαν γνωστοί όχι χάρις στο καλλιτεχνικό τους έργο,
αλλά χάρις στις γνωριμίες και διασυνδέσεις ιδίως με κρατικούς παράγοντες.
Όταν γνώρισα κάποιους δημιουργούς και καλλιτέχνες με
τους οποίους μάλιστα δημιουργήσαμε έργα που αγαπήθηκαν από το κοινό και
γνώρισαν επιτυχία αναπτερώθηκε το ηθικό μου. Μερικές φορές δε, αναπολώ εκείνες τις
στιγμές που συνεργασθήκαμε χωρίς εντάσεις και αντιπαραθέσεις. Όμως αυτές οι στιγμές ήταν ελάχιστες. Επί
διάστημα τι πίστεψα ότι θα μπορούσαμε, αναφέρομαι και σε κάποιους άλλους
ρομαντικούς συναδέλφους, να περιορίσουμε τα κακώς κείμενα του χώρου μας. Νομίζω
ότι δεν χρειάζεται να πω πως εξελίχθηκαν τα πράγματα. Μη επιθυμών ούτε να
εκμεταλλευθώ άλλους, ούτε να επιτρέψω να με εκμεταλλεύονται εις το έπακρον,
επέλεξα να γίνω παραγωγός ντοκιμαντέρ. Οπότε σταδιακά ακολουθώντας ένα λακωνικό
τρόπο ζωής, άλλωστε έλκω την καταγωγή
και εκ Σπάρτης, αυτονομήθηκα.
Περιόρισα τις φιλοδοξίες μου και κατέληξα να
περιβάλλομαι από μια δράκα νεωτέρων εμού, εντίμων και ικανών συνεργατών και από
μερικούς αξιόλογους συναδέλφους, ως φίλους. Εξ ου επιτρέψτε μου, να επικαλεσθώ
το επίγραμμα του Νίκου Καζαντζάκη
Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβούμαι τίποτα, είμαι λεύτερος
Πόσο
εύκολο είναι στην Ελλάδα του σήμερα ένας νέος άνθρωπος να γίνει επαγγελματίας
Σεναριογράφος;
Καθόλου
εύκολο. Αλλά πάλι κάποιος θα μπορούσε να με ρωτήσει…κι εσύ πως έγινες
σεναριογράφος; Έγραφα από μικρός, πολύ μικρός. Διάβαζα πολύ και τολμούσα να
γράφω. Ο,τιδήποτε. Και το κυριότερο. Είχα, από μικρός, ως στόχο να προσφέρω
στους άλλους και όχι να κερδίσω εγώ. Οπότε υπέμενα τα πάνδεινα όπως ένας
αγωνιστής υποβάλλεται σε θυσίες. Σκληραγωγούμην. Τότε ακόμα δεν είχα αντιληφθεί
το μάταιο της προσπάθειάς μου. Οραματιζόμουν μια όαση πολιτισμού στην οποία θα
είχα θέση το ψήγμα μου. Αυτή είναι μια θεωρητική προσέγγιση του πως ξεκίνησα τη
σταδιοδρομία μου.
Ακολουθεί
η ρεαλιστική, η πεζή. Εάν γράψω ‘Αναμνήσεις’ θα αναφέρω ότι μόλις τελείωσα το
σχολείο επειδή με έδιωξε ο πατέρας μου από το σπίτι υποχρεώθηκα να εργασθώ σε
μια διαφημιστική ως παιδί εξωτερικών εργασιών. Είχα την τύχη ο ιδιοκτήτης να
εκτιμήσει τον ζήλο μου οπότε μου ανέθεσε να διασκευάζω τα κείμενα των οδηγιών
για τα προϊόντα των πελατών μας, σιγά σιγά μυήθηκα στη συγγραφή σλόγκανς και
διαφημιστικών μηνυμάτων. Μερικά χρόνια αργότερα επιστρέψας εκ Βρυξελλών, έγραψα
τα κείμενα γθια τα κοσμήματα ενός διάσημου γλύπτη, γνώρισα τη βοηθό του που
ήταν βοηθός σκηνοθέτη ενός καταξιωμένου σκηνοθέτη, μου ζήτησε να μετάσχω ως
βοηθητικός στην ταινία του. Τότε συνήντησα τον πρώτο βοηθό του, συμμαθητή μου
στο Κολλέγιο ο οποίος είχε εταιρεία παραγωγής με έναν νεώτερο του σχολείου,
άρχισα να του γράφω κείμενα για ντοκιμαντέρ, γίναμε φίλοι κ.ο.κ. καταλήξας πλέον
να έχω συμπληρώσει αισίως 35 συναπτά έτη ως επαγγελματίας του οπτικοακουστικού
χώρου
Και
έπεται η νουθεσία προς τους νέους. Σκληρή, συνεχής, δουλειά. Γράψιμο χωρίς
τέλος. Άσκηση. Χωρίς όμως να αρκεί τούτο. Πολλές οι απρόβλεπτες παράμετροι
προκειμένου να επιτύχεις το στόχο. Κυριότερη αρετή το ψυχικό σθένος. Καλύτερη
λύση όλων θα ήταν ο φιλοδοξών να γίνει σεναριογράφος να κατάφερνε να ενταχθεί
σε μια δημιουργική ομάδα σεναριογράφων ακόμα και ως διαλογογράφος ώστε
μαθητεύοντας δίπλα σε κάποιους καταξιωμένους επαγγελματίες να μυηθεί ταχύτερα
και αποτελεσματικότερα στην τεχνική του σεναρίου. Φυσικά ακόμα και αυτό το
ενδεχόμενο, δεν εξασφαλίζει τη συνέχιση του επαγγέλματος.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου