Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Πόσες ακόμη Σοφίες;» της Μαργαρίτας Ικαρίου


«Πόσες ακόμη Σοφίες;» της Μαργαρίτας Ικαρίου

 

Εικόνα 1η: Την πρώτη φορά νόμισε πως κάτι κατάλαβε λάθος. Το χέρι που άγγιξε το κορμί της δεν είχε πρόθεση ερωτική. Όχι, σίγουρα όχι. Ήταν απλά μια τυχαία ή άτυχη στιγμή. Τότε… γιατί ανατρίχιαζε η ράχη της κάθε φορά που ένιωθε τα μάτια του, πάνω της; Ο θείος, ο ξάδερφος, ο συγγενής, ο φίλος του πατέρα, ο γείτονας, ο προπονητής, ο αθλητικός παράγοντας. Σίγουρα, δεν ήθελε να της κάνει κακό. Τυχαίο ήταν. Τυχαίο…

 

Εικόνα 2η: Είχε ανάγκη τη δουλειά. Απολύτως ανάγκη. Χρειαζόταν αυτό το πενιχρό μεροκάματο για να ζήσει, εκείνη και το παιδί της. Είχε ψάξει, είχε χτυπήσει εκατό πόρτες. Τίποτα δεν της στάθηκε εύκολο σε αυτή τη ζωή. Ανεβοκατέβαζε κουτιά από παπούτσια όλη μέρα από το πατάρι στους πελάτες και ξανά πίσω. Το έκανε με χαμόγελο, για τα λίγα χρήματα στο τέλος της εβδομάδας. Στην αρχή, ήταν δυο λέξεις παραπάνω από τον καταστηματάρχη, υπό τύπου αστειότητας, για την εμφάνισή της. Μετά, οι απανωτές προτάσεις του να την «πάει σπίτι» της, στο τέλος της μέρας. Κι όταν σε τίποτα από αυτά δεν ανταποκρίθηκε, το «στρίμωγμα» στο πατάρι, έδωσε τη χαριστική βολή.

 

Εικόνα 3η: Το μάθημα, το ρημάδι το μάθημα. Δεν κατάφερνε να το περάσει, όσο κι αν διάβαζε. Οι γονείς της στο χωριό είχαν αρχίσει να αγανακτούν. Την πίεζαν να τελειώσει επιτέλους, κουράστηκαν να πληρώνουν τη φοιτητική της διαδρομή. Ήθελαν να επιστρέψει με ένα «πτυχίο», να ναι αυτή η μόνη αναγνώριση των κόπων τους να τη μεγαλώσουν και να τη σπουδάσουν. Χτύπησε τρέμοντας την πόρτα στο γραφείο του καθηγητή. Κι εκείνος, την έκλεισε πίσω της, με ένα σαρδόνιο χαμόγελο και πεινασμένο βλέμμα: «…Λοιπόν, για να δούμε τι είσαι ικανή να κάνεις για να περάσεις στο μάθημά μου…»

 

Εικόνα 4η: Ανδροκρατούμενος ο χώρος της δουλειάς της. Κι εκείνη, πολύ ενθουσιώδης με το αντικείμενο εργασίας, μικρή  και καλοσχηματισμένη. Εύστροφη, πνευματώδης, δημιουργική. Καθώς περιδιάβαινε ανάμεσα στα γραφεία «έπιανε» τα βλέμματα κι άκουγε κάποια από τα δεκάδες ψιθυριστά, χυδαία σχόλια που κυκλοφορούσαν εις βάρος της. Άλλος αναφερόταν στα οπίσθιά της, άλλος σχολίαζε την ευφράδειά της αλλά και τα χυμώδη χείλια της. Σε κάθε της επιτυχία, αποκτημένη με απίστευτες ώρες δουλειάς και πολύ κόπο, η μόνιμη επωδός των «συναδέλφων» ήταν ο υποτιθέμενος, κατ’ αυτούς, τρόπος με τον οποίο «τα είχε καταφέρει». Το φύλο και η εμφάνισή της, ήταν αντικείμενο αρνητικών, απαξιωτικών, σωβινιστικών σχολιασμών.

 

Εικόνα 5η: Μπήκε στο ιατρείο τρέμοντας από αγωνία για την έκβαση της υγείας της και στο εξεταστήριο με το φόβο της διάγνωσης. Ο γιατρός, ναι αυτός ο μικρός θεός με τη λευκή μπλούζα, θα την έσωζε. Αφέθηκε στα χέρια του με εμπιστοσύνη μέχρι που διαπίστωσε με φρίκη πως η «εξέταση» δεν είχε καθόλου στοιχεία ιατρικής…

 

Εικόνα 6η: Από μικρή, της έλεγαν όλοι πόσο όμορφη είναι. Τόσο πολύ, που το είχε πιστέψει κι η ίδια. Η εμφάνισή της δεν άφηνε ανεπηρέαστους τους γύρω της που την προέτρεπαν να ασχοληθεί με επαγγέλματα «μπροστά στο φακό». Στην πρώτη κιόλας οντισιόν, διαπίστωσε πως ο χώρος της ομορφιάς, έκρυβε και μπόλικη ασχήμια…

 

Εικόνα 7η: Ο «άνθρωπός της». Η σχέση. Ο σύντροφός της. Ο σύζυγος. Στην όποια άρνησή της να μοιραστεί το σώμα της, η άσκηση βίας έχει ντυθεί το μανδύα του «δικαιώματος» καθώς κοινωνικά δεν θεωρείται, όπως είναι: βιασμός.

 

  Γυναίκες της πόρτας δίπλα από τη δική μας. Γυναίκες μέσα στο στενό μας περίγυρο. Γυναίκες που ντρέπονται να ομολογήσουν την ανίσχυρη λύσσα τους να αντισταθούν. Μια Σοφία, μια Ελένη, μια Μαρία. Που κρατούν το στόμα κλειστό από ντροπή. Από φόβο για την κοινωνική ρετσινιά, τα επικριτικά σχόλια, τη «δίκη» του θύματος κι όχι του θύτη. Τα άθλια σχόλια για την  εμφάνιση, τη σεξουαλική συμπεριφορά, το πλήθος των ανθρώπων που μοιράστηκαν το κρεβάτι της, εκείνους που μπαινοβγήκαν στη ζωή της. Με μόνιμη επωδό την απαξιωτική φράση περί της… κουνιστής ουρίτσας και την κατάληξη «τα θελε κι αυτή…»

   Η Σοφία και κάθε Σοφία αυτού του κόσμου. Που κρατά την σεξουαλική της κακοποίηση επτασφράγιστο μυστικό για χρόνια. Που πέφτει θύμα της πλέον κακουργηματικής αυθαιρεσίας της εξουσίας από τον μέντορα, τον καθοδηγητή, το συμβουλάτορα, τον παράγοντα, κάποιον που εμπιστευόταν. Δεν ήταν κάποιος άγνωστος, αλλά ο άνθρωπος που γνώριζε καλά. Σε μια ηλικία σοβαρότητας και κύρους που τον «εξάγνιζε» αβασάνιστα στα μάτια των πολλών…

  Το θύμα, αυτοθυματοποιήθηκε. Κι έριξε όλο το φταίξιμο για την αποτρόπαια πράξη, στον εαυτό της. Σώπασε. Το έκρυψε. Το έθαψε μέσα της κι όμως αυτό, ξυπνούσε τις νύχτες και κατέτρωγε τα όνειρά της. Διερρήγνυε την αυτοεκτίμησή της, ξεκοίλιαζε την εμπιστοσύνη της στους ανθρώπους, της στερούσε κάθε ελπίδα ουσιαστικής σύνδεσης. Βασανιζόταν. Σα σκηνές από ταινία έπαιζε και ξανάπαιζε στο μυαλό μας κάθε λεπτομέρεια του συμβάντος κι έριχνε το σφάλμα σε εκείνη: Εκείνη έκανε κάτι λάθος. Εκείνη, δεν φέρθηκε σωστά. Εκείνη, άφησε λάθος εντυπώσεις. Εκείνη δεν είπε σθεναρά το «όχι».

  Όμως, δεν είναι έτσι. ΔΕΝ ΕΦΤΑΙΓΕ! Ο κακοποιητής είναι συχνά ο ο υπεράνω πάσης υποψίας. Εκείνος που εκμεταλλεύεται την όποια ασυλία του παρέχει η θέση εξουσίας του, η δικτύωση, οι επαφές, το κοινωνικό και οικονομικό του στάτους.

  Κάθε μία από μας, κάθε Σοφία, Ελένη, Μαρία, όσο μένουν στον προφυλαγμένο από την κοινωνική κριτική φαύλο κύκλο σιωπής, επιτρέπουν σε δαύτους να συνεχίσουν επαίσχυντα, ασύδοτα και ατιμώρητα να εγκληματούν.

  Ευτυχώς, αυτή η ολυμπιακή φανέλα που φορούσε η Σοφία Μπεκατώρου, δεν ήταν άδειο πουκάμισο. Είχε πολύ φως μέσα της! Υποκλίνομαι στο θάρρος της να μιλήσει… 

 

Μαργαρίτα Ικαρίου

 Δημοσιογράφος


 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτότυπου Μονολόγου επί Σκηνής - ΤΕΛΙΚΟΣ 18 ΙΟΥΝΙΟΥ 2023 11.00 το πρωί στο θέατρο Παραμυθίας

    Ομόφωνα η κριτική επιτροπή της ημιτελικής φάσης του 2ου Πανελληνίου Διαγωνισμού Πρωτότυπων Διαλόγων επί Σκηνής της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος αποτελούμενη από τους Νίκο Σκουλά, ηθοποιό-σκηνοθέτη, μέλος της Ε.Σ.Ε., Θάνο Τσάμπρα, σεναριογράφο-συγγραφέα, μέλος της Ε.Σ.Ε. και την Ειρήνη Μακαρόνα, ηθοποιό, μέλος της Λέσχης Φίλων της Ε.Σ.Ε. προέκριναν 8 μονολόγους για τον τελικό.  Μη επιθυμούντες όμως να αδικήσουν δύο εξαίρετες προσπάθειες ζήτησαν από τον Αλέξανδρο Κακαβά, Πρόεδρο της Ένωσης Σεναριογράφων να περάσουν, πέραν των οκτώ, και οι δυο αυτές προσπάθειες στον τελικό, πρόταση που έγινε αποδεκτή από τον Πρόεδρο της Ε.Σ.Ε. οπότε οι δέκα που προκρίθηκαν είναι οι κάτωθι: 25 γραμμάρια Αθάνατοι στην πόλη "Α' της αγάπης Η δική μου ιστορία Ελένη Αγγελίνα Μέδουσα Παύρ απέλαυεν, όπως πατρίδι πολλά λίπη... Προτομή Η φωλιά του κόρακα Nionio Ο Πρόεδρος της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος Αλέξανδρος Κακαβάς εκ μέρους της Ε.Σ.Ε. και τα μέλη των κριτικών επιτροπών της προκριματικής και ημ

Τελευταίες μέρες συμμετοχής στον 1ο Αγώνα Δρόμου Θυσίας "Κακολύρι 1944".

     Το Σάββατο 17 και την Κυριακή 18 Ιουνίου τρέχουμε όλοι στον 1ο Αγώνα Δρόμου Θυσίας "Κακολύρι 1944", στα πλαίσια των εκδηλώσεων μνήμης των 30 εκτελεσθέντων της 24ης Μαΐου 1944 από τα Γερμανικά στρατεύματα Κατοχής στους Ταξιάρχες Κύμης.     Ο αγώνας τελεί υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος και διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ταξιαρχών με τη στήριξη του Δήμου Κύμης-Αλιβερίου, φορέων των τοπικών διαμερισμάτων Ταξιαρχών, Πύργου, Ανδρονιάνων και Γιάννηδων, της εταιρείας ΔΕΗ Α.Ε και υποστηρίζεται από ομάδες εθελοντών από όλη την Εύβοια.     Ο 1ος Αγώνας Δρόμου Θυσίας "Κακολύρι 1944" περιλαμβάνει τις εξής διαδρομές:   Αγώνα δρόμου 10 km (Σάββατο 17 Ιουνίου ’23, 19:00) Αγώνα δρόμου 5 km (Σάββατο 17 Ιουνίου ’23, 19:05) Αγώνα δρόμου 1,5 km για παιδιά (Κυριακή 18 Ιουνίου ’23, 10:00)   Η συμμετοχή στους αγώνες είναι ΔΩΡΕΑΝ. Η τελική ημερομηνία συμμετοχής στην πλατφόρμα εγγραφών είναι η  ΤΡΙΤΗ 13 ΙΟΥΝΙΟΥ.     Οι συμμετέχοντες των 10km και 5km στις 17 Ιο

ΤΟΠΟΛΑΤΡΕΙΑ Μια ιστορία για τον αγαπημένο σας τόπο

    Εάν μπορείτε σε μία έως δύο σελίδες να πείσετε μια κριτική επιτροπή ότι η δική σας ιδέα/πρόταση προβάλλει πειστικότερα, καλλίτερα και εντυπωσιακότερα τον αγαπημένο σας τόπο τότε έχετε πολλές πιθανότητες να σας ζητηθεί να γράψετε το σενάριο ενός  promo  (διαφημιστικό έως 3 λεπτά) που θα γυρισθεί σε παραγωγή της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος. Θέματα πρωτότυπα, ιδιαίτερα, που θα παρουσιάσετε ως ιστορία (από 1 έως 2 σελίδες το πολύ) του πιό αγαπημένου σας τόπου. ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ 1.  Ο τόπος, δηλαδή οι φυσικές ομορφιές του, τα μνημεία του και η ιστορία του, τα λαογραφικά του στοιχεία, και οτιδήποτε θα μπορούσε να κινήσει το ενδιαφέρον ενός ανθρώπου και θα τον παρακινούσε να επιλέξει τον τόπο σας για τόπο κατοικίας, διακοπών ή έστω για μια απλή εκδρομή. Στοιχεία που θα επηρεάσουν το αποτέλεσμα: Πρωτοτυπία, Χειρισμός θέματος, Ανάπτυξη ιστορίας/πλοκής, Επιτυχής προσέγγιση σκοπού Καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν συμμετοχή από την   1η Ιουλίου 2023 μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023 , α